Współczesne kosmetyki sprzedawane są w opakowaniach wyprodukowanych z różnych materiałów – m.in. plastiku, szkła, kartonu i aluminium. Który z nich jest najbardziej ekologiczny i dlaczego, mimo pewnych niedoskonałości, warto kupować kosmetyki zapakowane w szkło? Jak wygląda recykling szklanych opakowań i jakie korzyści z niego wynikają?
Szklane opakowania – kilka historycznych faktów
Choć najstarsze ślady użytkowania szkła przez człowieka liczą ok. 5000 tysięcy lat, pierwsze opakowania szklane pojawiły się nieco później, ok. 1500 lat p.n.e. w starożytnym Egipcie i były wykorzystywane do przechowywania oraz transportu płynów. Ich produkcja była dość skomplikowana i czasochłonna, co przekładało się na wysoką cenę i decydowało o tym, że były towarem o ograniczonej dostępności. Sytuacja zmieniła się dopiero w XIX wieku po opracowaniu techniki odlewania szklanych opakowań. Od tego czasu ich znaczenie w różnych gałęziach przemysłu, w tym również w przemyśle kosmetycznym, zaczęło sukcesywnie rosnąć. Czemu właściwie zawdzięczają swoją popularność?
Najważniejsze cechy opakowań ze szkła
Szkło jest materiałem pochodzenia naturalnego, a jedną z jego najważniejszych zalet jest możliwość 100%, wielokrotnego recyklingu. Jego parametry, niezależnie od tego, ile razy zostanie przetworzone, nie zmieniają się. Szkło nie wchodzi w reakcje chemiczne z żadnymi substancjami i nie uwalnia szkodliwych związków do produktu. Jest transparentne, można mu nadać praktycznie dowolną formę i kolor oraz zastosować zróżnicowane techniki zdobienia i personalizacji, dzięki czemu ma bardzo duży potencjał estetyczny, a tym samym sprzedażowy. Klient nie kupuje przysłowiowego kota w worku, a dopracowany design opakowania jest obok cech produktu głównym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie konkretnego kosmetyku. Do produkcji szklanych opakowań można użyć szklanej stłuczki, co ogranicza znacząco emisję szkodliwych gazów i pozwala zaoszczędzić sporo energii. Gdy trafiają na wysypisko śmieci, nie szkodzą środowisku.
Dużą zaletą szklanych opakowań po zużyciu kosmetyku jest możliwość ich ponownego wykorzystania. Wystarczy je dokładnie umyć. Świetnie sprawdzają się jako pojemniki do przechowywania przypraw i wszelkich sypkich produktów spożywczych.
Czy szklane opakowania mają jakieś wady? Owszem, do ich produkcji zużywa się sporo energii cieplnej i łatwo je stłuc, co wiąże się z koniecznością stosowania dodatkowych zabezpieczeń podczas transportu oraz zachowania ostrożności w codziennym użytkowaniu. Drobne odłamki szkła po stłuczeniu pojemnika łatwo przeoczyć, co może skończyć się mniej lub bardziej groźnym skaleczeniem. Szkło jest także dość ciężkie, dlatego gabaryty opakowań do kosmetyków nie mogą być zbyt duże. Jednak mimo tych kilku niedoskonałości, trudno zignorować najważniejsze zalety szklanych opakowań. Jest ich z pewnością więcej niż wad. Ale czy którykolwiek inny materiał stosowany do produkcji opakowań kosmetyków jest doskonały? Raczej nie.
Zobacz w naszym sklepie
Szkło vs pozostałe materiały stosowane w przemyśle kosmetycznym
Papier, z którego powstają tektura i karton jest materiałem, który można poddać recyklingowi pod warunkiem, że jest suchy i czysty. Nie nadaje się jednak do bezpośredniego zapakowania zdecydowanej większości kosmetyków, dlatego wykorzystywany jest najczęściej do produkcji opakowań zewnętrznych oraz ulotek i katalogów. Owszem, istnieją kosmetyki w papierowych, quasi ekologicznych tubach, jednak są one powleczone wewnątrz plastikową powłoką, przez co recykling takiego opakowania jest utrudniony. Świadomi producenci kosmetyków do produkcji kartoników i materiałów marketingowych starają się używać papieru z recyklingu lub potwierdzonych certyfikatem źródeł ekologicznych.
Plastik, w który zapakowana jest większość kosmetyków, jest lekki i bardzo trwały. Ma jednak ograniczone możliwości recyklingu, a jego koszty są wyższe niż produkcja nowych opakowań. Plastik nie jest biodegradowalny, a trafiając do środowiska, gdzie rozkłada się ponad 450 lat, uwalnia tzw. mikroplastik, który przedostaje się do wód gruntowych i staje się częścią łańcucha pokarmowego.
Dobrą alternatywą dla opakowań szklanych, a szczególnie dla plastiku, wydaje się aluminium, które można przetwarzać w nieskończoność. Aluminiowe opakowania są bardzo trwałe i lekkie, jednak przetwarzanie aluminium jest energochłonne i generuje dwa razy więcej dwutlenku węgla do atmosfery niż plastik.
Recykling szklanych opakowań
Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę nie tylko na jakość i estetykę produktu, ale także na aspekty związane z ekologią. Wizerunek świadomej i odpowiedzialnej marki dbającej o naturalne środowisko jest dziś istotną wartością dodaną, a możliwość recyklingu lub ponownego wykorzystania opakowania okazuje się często czynnikiem mającym istotny wpływ na wybór produktu.
Recykling szklanych opakowań jest bardzo ważny zarówno z ekologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia. Przyczynia się do zmniejszenia ilości odpadów składowanych na wysypiskach, pozwala na oszczędność surowców i znaczne ograniczenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Cały proces składa się z kilku etapów, a zaczyna się w każdym gospodarstwie domowym od segregacji i wrzucenia odpadów do określonych pojemników. Po przetransportowaniu odpadów szklanych do zakładu zajmującego się ich przetwarzaniem są segregowane pod kątem przydatności do recyklingu, czyszczone, sortowane według koloru i kruszone. Następny etap polega na oddzieleniu wszelkich pozostałości metalowych, po czym szkło jest ponownie rozdrabniane na frakcję o określonej wielkości oraz ostatecznie oczyszczane w specjalnych separatorach. Rozdrobniona i oczyszczona stłuczka dostarczana jest do hut szkła, w których po przetopieniu formowana jest w nowe opakowania.
Zobacz w naszym sklepie
Co zrobić, aby pomóc w recyklingu szklanych opakowań
Segregacja i sortowanie odpadów to nie jedyna czynność, którą możemy wykonać w ramach recyklingu opakowań szklanych. Rutynowym działaniem powinno być dokładne oczyszczanie opakowania z resztek kosmetyku lub jakiegokolwiek innego produktu. Warto również pamiętać, aby rozdzielać szkło na białe i kolorowe, które są przetwarzane w nieco inny sposób, dzięki czemu zminimalizujemy choć trochę etap segregacji wtórnej. Powinniśmy także zwracać baczną uwagę, aby nie wrzucać do pojemników na szkło opakowań, które nie są opakowaniami po żywności, napojach i kosmetykach – m.in. szkła żaroodpornego, żarówek, świetlówek i reflektorów, monitorów komputerowych i telewizyjnych, zniczy z zawartością wosku, ceramiki i porcelany, nieopróżnionych opakowań po lekach, olejach i rozpuszczalnikach, szyb samochodowych, okiennych i zbrojonych, luster, termometrów i strzykawek. Nie należy w nich umieszczać ponadto opakowań z pozostałościami, które zawierają substancje chemiczne, takie jak pochodne ropy naftowej czy też środki czystości. Są to odpady, które powinniśmy oddać do specjalnych punktów gromadzenia odpadów problemowych. Jeśli mamy wybór, zamiast produktów, w tym również kosmetyków w jednorazowych opakowaniach, powinniśmy kupować takie, które można ponownie wykorzystać lub przeznaczyć do recyklingu.
Naturalne kosmetyki w naturalnym opakowaniu
Jesteśmy producentem naturalnych kosmetyków. To jeden z głównych powodów decydujących o korzystaniu ze szklanych opakowań, mimo że nie jest rozwiązaniem najtańszym i w stu procentach idealnym. Jednak w porównaniu z innymi materiałami stosowanymi w przemyśle kosmetycznym, szklane opakowania mają z pewnością więcej zalet niż wad.
Jako marka z misją, której istotną częścią są działania proekologiczne, zachęcamy zarówno do recyklingu, jak i ponownego wykorzystania szklanych opakowań. Świadome korzystanie z naszych produktów promujemy akcją #ZiemiaToDom, w ramach której uruchomiliśmy Stacjonarne Punkty Odbioru Opakowań MOKOSH.